Werknemers

Je kunt weer aan het werk op kantoor. Een vertrouwde plek, maar toch is er veel veranderd.

Hoe ga jij het beste om met de nieuwe realiteit van een 1,5 meter economie? En wat kun jij doen om jouw gezondheid en die van je collega’s te beschermen?

We hebben een overzicht gemaakt van praktische tips die kunnen helpen het kantoorleven op een prettige en veilige manier in te richten.

Een eerste check

  • Ben je bekend met de corona-instructies van de overheid en houd je je daaraan?
  • Weet jij wat de regels, richtlijnen en instructies van je werkgever over werken op kantoor zijn?
  • Zijn er bepaalde dagen of dagdelen waarop werken op kantoor wel of niet is toegestaan?
  • Ben je gezond en fit?
  • Weet je zeker dat je naar kantoor moet, of kun je ook thuiswerken?
  • Heb je - met het oog op strengere toegangscontrole - een ID of je toegangsbadge bij je?

Acties bij binnenkomst

  • Volg de instructies van de receptionist, beveiliger of host.
  • Was direct bij aankomst goed je handen, bij voorkeur met een ontsmettingsmiddel.

Werkplek

  • Houd je aan de clean desk policy.
  • Leg een papieren placemat op je werkplek.

Bewegen in het kantoor

  • Houd rekening met drukte op plekken waar veel mensen komen, zoals de entree van het kantoor, het toilet en het bedrijfsrestaurant.
  • Volg de borden voor de juiste route in het kantoor en loop zo min mogelijk.
  • Vermijd ruimtes, afdelingen en verdiepingen waar je niet hoeft te komen.
  • Gebruik koffiemachines en printers alleen als dat noodzakelijk is en maak het bedieningspaneel na gebruik schoon met hygiënedoekjes.

Omgang met collega's

  • Houd anderhalve meter afstand.
  • Groet elkaar zonder aan te raken.
  • Wijs elkaar op eventueel onhygiënisch gedrag.
  • Houd rekening met een beperkte beschikbaarheid en capaciteit van vergaderruimtes.
  • Stem meetings af met je collega’s en houd daarbij onder meer rekening met het aantal deelnemers, de duur van de bijeenkomst en zorg voor voldoende afstand tussen de deelnemers.